onsdag 12 mars 2014

Livets lapptäcke



 Livet är som ett lapptäcke. Visst! Jag är väldigt visuell och kan se mitt liv som ett lapptäcke. Under mina studier tog jag till mig den liknelsen och sedan dess har jag ofta sett livets mönster i mitt livs lapptäcke. Då rör vi oss på en mera abstrakt nivå.




 I mitt bibliotek finns många böcker om lapptäcken, både mönster och historier. Filmen "Hur man syr ett amerikanskt lapptäcke" har jag sett många gånger och jag har haft förmånen att sy många lapptäcken själv och tillsammans med den yngre generationen. När jag gav bort kläder nyligen kunde jag inte göra mig av med mina gamla pyjamasbyxor och tillhörande skjortor. Tänker göra ett minnesrikt lapptäcke av dem!




8 kommentarer:

  1. Så herlige farger og mønstre, det kommer til å bli et flott teppe! lurt knep du hadde i forrige innlegg.......
    Her skinner sola hver dag nå, fantastisk, det var hva vi trengte etter to måneder med sammenhengende regn og grått vær!
    Ha en fortsatt fin kveld!
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  2. Så många lapptäcken jag sydde när barnen var små, både små och stora täcken. Nu har det inte blivit några sen dess men de finns ju kvar som minnen och visst är livet också ett lapptäcke med minnen i olika nyanser.

    SvaraRadera
  3. Det var en mycket trevlig idé, att göra ett lapptäcke med minnen. I mattor av gamla trasor kan man ju också se en del minnen, t.o.m. så man blir nostalgisk.
    Denna idé borde nog jag sätta i verket också.

    SvaraRadera
  4. Oh, har du sytt lapptäcken?! Jag tycker det är så fint men jag tror inte jag ska ge mig på det och försöka, jag kan inte mäta ordentligt och det tror jag man måste annars blir det nog väldigt mycket fel på slutet. Dom tyger du sparat är helt ljuvliga!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. :o) Jag kör med vår lördags-kod!

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder :) hoppas att vårsolen lyser lika härligt på er som i GBG idag.


    Ha en skön helg

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera
  7. Har flera lapptäcksminnen från barndomen :)
    En stor låda med olika jeans väntar här på att bli till lapptäcke, men jag har lite beslutsångest över vilken modell, så jag får ingen start på projektet...

    SvaraRadera
  8. PS visa gärna om du har nån bra inspirationsbild ;)
    Gärna nåt "mönster" inte bara vanliga rutor men inte för invecklat heller

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.