lördag 17 augusti 2013

Medan regnet faller



 Det kändes rätt bra att vakna upp till helg efter den första arbetsveckan på läsåret. Under frukosten kom jag på att inviga de finurliga servetterna med det trevliga påståendet. Alla har vi väl någon gång förundrat oss över hur kläderna har kunnat krympa, speciellt efter sommarens njutningar.




 Jag har med åren blivit så pass förståndig att jag inte tar ordet "banta" i min mun. Däremot är detta med att "må bra" väldigt viktigt och även om jag tror mig må bra, skadar det inte att ta till sig sådant som kan få en att må bättre. Då syftar jag inte på viktnedgång utan andra hälsofrämjande faktorer. Jag har sett programmet om periodisk fasta i Vetenskapens värld och jag har läst om denna diet som så många talar och skriver om. Nu har jag också skaffat böckerna om 5:2 dieten och ska läsa litet ur dem medan regnet faller och innan det bär iväg till den årliga träffen med väninnorna där det bjuds på mat! :o)



Ha en skön helg!

8 kommentarer:

  1. Jag har hittills bara testat på 16:8, dvs. att man delar upp dygnet i 16 h fasta och ett s.k. "ätfönster" på 8 h. Det funkar toppen för mig! Är också nyfiken på 5:2, men vet inte om jag klarar mig på så lite mat under fastedagarna...eller säkert klarar man sig, det är antagligen bara en vanesak. Intressant är det hur som helst och jag tror stenhårt på att det är bra för hälsan.

    SvaraRadera
  2. Måste säga att jag har aldrig bantat och äter allt möjligt men med måtta och så rör jag ganska mycket på mej. Men visst funderar jag alltid på vad som är nyttigt och hälsosamt. Min goda väninna har en wellnes och beauty salon, så av henne får jag alltid pröva på alla möjliga vitaminer och hälsofrämjabde tesorter. Så oftast går jag först till henne förrän jag går till någon läkare eller apotek och många gånger har jag fått hjälp via henne. och ju äldre man blir destu mer funderar man nog på vad man sätter i munnen.
    Ha det så bra!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  3. Hej där !
    Vad lustigt att du visar böckerna just nu ....läste så sent som igår om den metoden . Väl värd att testas .
    Banta har jag aldrig gjort trots för många Carpe Diemkilo ..... däremot gått ner 28 kg med hjälp av vilja och exceldiagram :-))))
    Nu är jag väl uppe på plus 15 av dem pga just Carpe Diem .....
    det gäller bara att vara motiverad och 100% fokuserad som i allt annat så är det inte svårt .
    Ska kolla in böckerna , tack för tipset .

    Kram Bittan

    SvaraRadera
  4. Underbara servetter! :) Själv brukar jag hävda att jag har fukt i garderoben som krymper kläderna. ;)

    Det är så lätt att hälsa alltid kopplas ihop med vikt men jag anser precis som du att hälsa är ett större begrepp än så. En helhet som handlar om mat, sömn, rörelse, stress och ett välbefinnande i livet och den man är.

    Ta hand om dig vännen och ha en fin söndag. Här njuter vi av allra sista sommarlovsdagen idag. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Banta...det har jag försökt många gånger. Går ner och allt ser så ljust ut.... vips
    har kilorna + några mera kommit tillbaks.:-(. Det är bara att kämpa vidare med motion
    och att äta sunt.
    Men den boken måste jag nog köpa hem och läsa....kanske det finns några bra tips för mig.

    Nu har vi återgått till normala tider igen...barnen i skolan osv. Det känns riktigt bra att få
    ordning på tillvaron igen. Även jag har hunnit läsa bloggar:-).
    Hela helgen har spenderats på villan.
    Ha en fin arbetsvecka! Kram!

    SvaraRadera
  6. Visst är väl sommarens träffar sköna även om de oftast innebär en massa god mat! Trivselvikt är ett ord jag tycker om - den kan man variera i det oändliga. ;) Hösten brukar automatiskt innebära mer motion och sundare vanor, kanske blir man inspirerad att pröva 5:2.
    Hoppas du får en fin skolvecka!
    Nanne

    SvaraRadera
  7. 5:2 dieten verkar vara populär just nu och man läser om så många som lyckats.
    ~m~

    SvaraRadera
  8. Låter bra att inte banta, utan att må bra! Jag har nu stött på 5:2 på några ställen och måste läsa på lite :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.