torsdag 6 december 2012

Sjätte december


 Det finns orsak att fira det ena och det andra, men månne inte firandet av det egna landets självständighet hör till något av det viktigaste att uppmärksamma ändå. Min pappa blev inkallad i andra världskriget som väldigt ung och för hans och de andra krigsveteranernas insats för att bevara De tusen sjöarnas lands självständighet känner jag stor tacksamhet och vördnad. Snart får vi bänka oss för bal på slottet!


 Eftersom sjätte december är röd dag, har folket i stugorna skapat sig olika traditioner för hur de firar dagen. Många bakar pepparkakor och det har väl skett en och annan gång här med, men en trevlig tradition för mig är att ta del av Kvinnornas julmässa. Råkar man missa pepparkaksbaket hemma finns det pepparkakor att köpa i flera stånd där. Oj, så många hantverk och annat jag såg idag - mer än man kunde ta till sig - och så många bloggare och bekanta jag träffade! Ska visa något inhandlat en annan ljusare dag. På tal om pepparkaksbak använder jag numera pepparkaksformarna mestadels till nåltovning ;o) I dagens hantverkstips från Martha Stewart finns mönster på nåltovade julprydnader.

6 kommentarer:

  1. Såklart man ska fira självständigheten,
    bra med en ledig lite festlig dag. Att
    baka eller köpa dekorerade pepparkakor
    var en fin tradition.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Var du också på mässan idag tänk att vi inte såg varandra ,trevlig fortsättning på kvällen ,Nette

    SvaraRadera
  3. Det är en fin dag att fira tycker jag, De Tusen Sjöarnas Land, man borde ta tag i fler tillfällen att fira lite grand.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte glömma bort kvinnornas julmarknad idag, men kom på det precis i tid för att hinna dit ett varv. Men jag handlade bara lite godis...
    Visst ska vi vara tacksamma för att vi kan fira självständighetsdag!

    SvaraRadera
  5. Jag är så glad att få ha träffat dig "live", vilken tur att du sa vem du var annars hade jag misst dig. Hade gärna pratat mera men så här är det när det är massor med folk som kommer och går. Tack för senast får jag ju säga!! Hoppas att få träffa dig igen. Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Alltid roligt att ses på marknader, tack för titten!
    Visst ska vi fira självständighetsdagen....
    ja tänk vilket liv våra unga pappor fick och mammor med.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.